Thursday, March 31, 2011

Komunikasi

Hari ni nak cakap pasal komunikasi. Why this important? Nampak simple kan tapi berapa ramai yang faham n apply the skill in everyday's life?me included as well. I studied communication two years back at IIUM. At first, it wasn't in my list of choice .Abah suh amek heheh katanya Communication is wide subject u can go anywhere(abah spoke in malay okeh) macam gitu la..ingat lagi masa nak pilih major based on pointer first sem, abah berkebetulan buat umrah aku minx dia doakan kalu ada rezeki aku ngn course communication ni minta Allah permudahkan..alhamdulillah bila apply senang plak dapat so memang da jodoh la kan.

Bila blajar tuh xde la nmpak lagi kepentingan kan biasala untuk belajar n lulus n grad dari IIUM. Tapi bila da kerja baru nampak kesannya. Cara nak bercakap melambang peribadi seseorang. Tambah bila aku keja jaga bos ni kan macam2 panggilan dapat, cara nak jawab phone kena berhemah, cara nak tolak permintaan juga kena berhemah demi menjaga imej bos n company. Begitu juga perhubungan dengan kawan2 ofis.

aku ni dulu skolah pumpuan sume masa form 4 n form 5 , lelaki hanya ustaz n tukang kebun. bila masuk matrik uia kan campur laki n pmpuan. Aku jadi xreti plak nak socialize ngn laki laki2 malu sesangat nak tengok anak mata pun malu(punyalah segan) bawaklah masuk p main camp ada rasa segan sket2 tapi try buang la kan nnti dikata sombong. Bila masuk kerja aku xbole cam tuh kena bersosial tapi ada batas. tu penting. ada gak lelaki2 ni kan suka nk dok rapat2 lantas communication skill aku guna dgn berkata "pe dekat2 ni jauh2 sket nnti ada hati yang terluka" selalunya dorang gelak sbb ingt aku melawak. Lantak la asalkan mesej smpai ..kadang2 aku dok jauh dr org tuh bila nak cakap.tu pon comm skill gak aka body language kan...kena jaga beb penting sosial cemana pun adab kena jaga.

da melalut da ni, kenapa komunikasi penting bagi aku la..pertama , aku nak maklumat disampaikan dengan baik dan betul. aku xsuka kalu info xclear paling pantang bila tnya sapa patut in charge something dorang main tolak2 ..pantang tuh (pantang sesapa pun kan). Kedua , aku xsuka sebenarnya cakap2 belakang (baca= mengumpat) aku ni xdela sempurna tapi mahu la jadi sempurna sebagai muslimah ..mengumpat ni terang2 dalam hadis tidak dibenarkan dalam Islam so kena follow la the guidance kan..kalu xsuka fikir ayat yang terbaik untuk luahkan walaupun kadang2 aku terbagi sedas dua kat orang tu sebab ayat baik2 ko xmau faham meh aku bagi direct xsusah pun...kat ofis dorang kata aku berani adoyai bukan berani tapi aku xsuka bila korang xdapat meluahkan kat orang yang sepatutnya jadi meh sini aku tolong sampaikan. ketiga , komunikasi penting untuk melebarkan sayap hahaha ye la untuk bersosial kan..kena blajar ni..again jaga adab bila bersosial tu yang aku pegang sekarang..harap dapat istiqamah..orang kata ko ustazah n alim amin kan je..lagi baik dari cakap yang bukan2 sebab kata2 yang baik itu doa inshaAllah.

*Komunikasi dengan Allah juga kena "beratkan" ..tu laaagii penting....

No comments: